Először jó bulinak tűnik a filmezésdi, aztán amikor realizálod hogy zsinórban negyedszerre kell hajnali 4re húzni az ébresztőt, és megint egy jó órás vezetéssel indul a reggeled, nem is beszélve az éhgyomros torokkapirgálós covid-tesztről, akkor azért elképzelhető hogy alábbhagy a lelkesedésed… ettől függetlenül a filmezés szerintem a legkirályabb dolog, ami valakivel történhet, és el is mondom, hogy miért!
Sminkesként legtöbbször az elsők között érkezünk a forgatásra; csak a kosztüm és egypár asszisztens érkezik még velünk egy időben, felkészülve a színészek fogadására. A késés – értelemszerűen – nem opció, baromi kínos ha a színész már a székedben ül te pedig nem vagy ott. Gyors covid teszt, ha épp kéri az adott produkció, az aznapi teendők átnézése, smink/fodrász-cuccok előkészítése – szóval felkészülés a buszban a reggeli menetre, a színész érkezte előtt.
A forgatások java részében buszokon dolgozunk; speciális trailerek ezek, amiket minden költözéskor (helyszínváltáskor) átszállítanak a kollégák a következő helyszínre a cuccainkkal együtt, lehetővé téve azt, hogy nekünk nem kell minden napra mindent odacipelni. A sminkes-hajas buszok hatalmas tükrökkel, rengeteg konnektorral, fejmosóval, sok lámpával és kényelmes barber-székekkel vannak felszerelve (jobb esetben), hogy a lehető legjobb körülmények között tudjuk elkészíteni a színészeket.
A színészek sminkeseként vagy fodrászaként iszonyú fontos szereped van a filmben. A színész hozzád ül be reggel először, nem ritkán csak pár óra alvás után, a te feladatod pedig – az aznapi jelenet(ek)hez megfelelő smink/haj tökéletes elkészítésén kívül – az is, hogy megteremtsd számára a biztonságos légkört, ahol rá tud hangolódni a karakterére, át tudja gondolni az aktuális jelenetekhez kapcsolódó szövegét, esetleg összemondják a dialógusokat a szomszédos székben készülő színésztársakkal. Kicsit tehát pszihológus is vagy – érezni kell mikor vágyik egy kis csevegésre vagy inkább teljes csöndre; sőt, segíthetsz neki kisimítani néhány kérdést, bizonytalanságot azzal, hogy pontosan képben vagy az aznapi történésekkel. A legfontosabb feladatod pedig kiépíteni a megfelelő bizalmat vele, hogy rád merje bízni magát, tudja hogy rendben, szépen el fog készülni a kezeid között, nem kell aggódnia a kinézetén, a smink minőségén. Nekem ez a legszentebb, legkülönlegesebb része a filmes munkának; nagyon igyekszem mindig kiszolgálni az igényeiket amennyire csak képességem engedi és eddig mindig nagyon meghálálta magát. Ha jól tudod indítani a színész napját, sokkal könnyebb lesz vele dolgozni egész nap, de ha nem vagy jófej és megrendül a bizalma benned, nem csak neked lesz baromi nehéz vele minden napod, de a többi kollégának se lesz vele egyszerű a helyszínen. Nagy felelősség!
Kevesen tudják mennyi agymunka van a háttérben egy kisebb film esetén is – a beauty részleg dolga követni a saját kapcsolódásait, azaz tudni kell hogy az aznapra ütemezett jelenetekben kinek hogyan kell kinéznie. Ha már forgattunk a jelenethez kapcsoló anyagot, pontosan tudni kell reprodukálni – hiszen baromi kínos ha a vágásnál az látszik hogy az ajtón még piros rúzzsal, szoros konttyal ment be az illető, a másik oldalon pedig már pink rúzs van rajta, a haja pedig ki van engedve. Legtöbbször a trainee, azaz gyakornok dolga minden nap lefotózni a színészeket a már kész (és rendező által elfogadott, azaz beforgatott) sminkben, hajban, majd adminisztrálni azokat, így később elég elővenni az adatbázist kérdés esetén.
A reggeli roham után – ugye a kezdő jelenethez mindenkit fullosan össze kell rakni, ez gyakran akár fejenként 3-4 színész sminkjét is jelentheti, ha sok a szereplő, de van hogy még több – indulás a setbe, vagyis az első jelenet forgatási helyszínére. Ehhez össze kell készíteni a helyszínre szükséges mindent, ami előfordulhat hogy kellhet – a színészek sminkcuccain felül kinek-kinek vérmérsékletéhez illően és az adott film jellegétől függően egy kisebb vagy hatalmas szett extra minden ez; zsepik, nedves törlőkendők, fogvájó, fülpuci, extra vér, szemcsepp, csipesz, mattító-krém, kisolló, sebtapasz, alapozó-paletta, korrektor-paletta, füldugó, alkohol, aceton, vattapamacs, stb… tényleg abszolút a film jellegén múlik, mire lehet még szükség. Ha van valakin valami extra cucc, pl. prosthetic (sebhely mondjuk), abból viszünk extrát, ha lesz sírás, van pici könny-stick ami segít sírni, és így tovább. Egy egész külön posztot tudnék írni csak ezekről a cuccokról, annyira izgalmasak és találékonyak a kollégák amikor a set-bag összerakásáról van szó. Én is imádom mindig fejleszteni, upgradelni a szettemet, ellesem mindig melyik kolléga miket szokott bepakolni és ha tetszik az ötlet, én is beszerzem. Cél az, hogy minden problémát meg tudj oldani belőle anélkül, hogy 10 extra kilót cipelnél magaddal. Jó kis logisztikai kihívás 🙂
A forgatási nap során sminkesként /fodrászként standby üzemmódban kell lenned, mindig készenlétben ha szükség van egy igazításra, de igyekezni nem útban lenni. Ez egy baromi fárasztó időszak, mivel egy forgatási nap 10-12 óra minimum, amin felül számolódik a reggeli készülődés, így nem ritkán már 3 órája dolgozol, amikor még csak elhangzik az első ‘roll sound’ és lecsapják az első csapót. Ha a színészedet közelről veszik, mindig tuti érdemes csekkolni, hogy nem vakarta-e le a fejéről az alapozót vagy morzsálta össze az állát a reggelivel, de nincs mindig egyértelműsítve ki kerül épp közelibe, így folyamatosan figyelni kell, nem lehet megúszni. Simán előfordulhat olyan, hogy egymástól gyökeresen eltérő smink kell az aznapi következő jelenethez, így készen kell állni az átsminkelésre is, vagy arra, hogy egész nap semmi dolgod sem lesz, mert kamera elé se kerül a színészed. Ha többen vagyunk, igyekszünk könnyíteni egymás dolgát azzal, hogy átvesszük-átadjuk a színészekre való ügyelést egymásnak, amúgy végeláthatatlan ücsörgések és craft-ra járások töltik ki az idő javarészét.
A forgatás végeztével sincs még szaladás haza; komolyabb sminkek esetén a színészek be szoktak jönni lemosásra. Ilyenkor levesszük a parókákat, lebontjuk a hajakat, leszedjük a sebhelyeket, extra tetoválásokat vagy csak simán átmasszírozzuk sminklemosóval a pofijukat és bekrémezzük, hogy megkönnyítsük a következő napi munkánkat. Baromi fárasztó, de nagyon hálás munka, és talán nem nehéz kitalálni, de a forgatások alkalmával 14-16 órát is simán össze vagyunk zárva, szóval ilyenkor triplán igaz a közös szívás összehoz – ha jó a csapat, hamar második családdá növi ki magát.
Mindez amit leírtam, a színészekkel történő közös munkára igaz – tőlük javarészt teljesen függetlenül készülnek a statiszták, háttérművészek, ahol nem ritkán többszáz embert kell pár óra leforgása alatt megfelelő kinézetre elkészíteni, de erről majd legközelebb mesélek!
Hogy tetszett? Mi érdekel még a filmes kulisszatitkokból? Kérdezzetek bátran, szívesen mesélek még a kis „titkos” életemről 🙂
Thilanna says
Köszi, hogy leírtad, izgalmas! 😀 Engem pl. érdekelne az említett lehetséges külön poszt a set bag-ba kerülő dolgokból, akár pár sztorival, amit ténylegesen használni is kellett belőle (ha az nem titkos).
Kiss Renáta says
örülök hogy tetszett, igyekeztem azokat a részleteket kiemelni amik miatt nagyon szeretem ezt a munkát! szívesen írok majd a set-táskákról, mert tényleg jó téma, sokszor mentett már meg vagy voltunk bajban miatta 😀
snufi says
Úú, nekem olyan kérdéseim vannak, hogy általában a te munkád körülbelül mekkora arányban áll beauty makeupból, és mekkora arányban véres, szörnyes, prosthetices részből? Amikor valakin egy forgatás során „nincs smink”, akkor neki kb mennyi idő elkészíteni ezt a kinézetet? Te szoktál ilyeneket csinálni? És mennyi különböző eszköz kell pl egy ilyenhez? (Úgy értem, ezerféle ecset, sminkszivacs, alapozó, concealer, kontúr, szempillaspirál, natúr szemhéjpúder? Vagy van még pluszban valami trükk? Minden apró részlet érdekel, ami nem kulisszatitok, ha ez a kérdés így kifejthető :D)
Előfordul olyan, hogy olyan eszközöket használsz, amiről első pillanatra nem egyértelmű, hogy erre van? Például sminkecset helyett más eszköz, amit tipikusan mondjuk más területen szoktunk használni, vagy esetleg különböző sminktermékek felhasználása alternatív módon (rúzzsal pirosítás), vagy amikor prosthetic is felkerül, akkor valami házibarkács trükk? 😀 Vagy ma már mindenre van kialakítva megfelelő eszköz és termék?
Ezeket a beosztásokat, hogy ki mikor kerül kamera elé a színézek közül, kábé mikor kapjátok meg? Napokkal előtte, vagy van esetleg olyan, hogy mondjuk aznap reggel derül ki, hogy a színészednek sminkre van szüksége a nap folyamán?
Kiss Renáta says
ahh szuper kérdések, köszi a hosszú listát, gyűjtöm is az anyagot a következő poszthoz! 🙂 azért is jó hogy kérdeztek, mert tök sok minden nekem már természetes, de másnak persze abszolút nem az, szóval jön majd a válasz hamarost! 🙂
snufi says
Ja meg hogy milyen váratlan helyzetek merülnek fel, amikor itt és most meg kell oldani valamit és senki sincs rá felkészülve?
Anyu says
Annyira jól írsz, nem jön, hogy abbahagyjam az olvasást! 🙂
Még-még-még, semmi nem elég! 🙂