Ha megkérdeznél 10 filmes sminkest, hogy mi a legfontosabb dolog a sminktáskájában, szerintem 10 különböző választ kapnál. Tök más kell a statisztériára mint a színészekhez, és nyilván nem mindegy hogy szörnyes filmet, horrort, középkori sárbanfetrengést, habos-babos period drámát vagy modern hentelést forgatsz, így ideális esetben mindig az adott munkához igazítod a táskád tartalmát. És persze az se mindegy hogy kinek mi vált be, mikkel szeret dolgozni, milyen alapképzettséggel jön vagy mekkora kerete van az anyagok beszerzésére, szóval egyáltalán nincs két egyforma tatyi.

Amikor set-táskáról beszélünk, akkor általában kétféle szettet különböztetünk meg; van a saját „alap” szetted és sok esetben van a színészeknek saját táskája, amiben a specifikusan rá használt termékek és ecsetek lapulnak. Mivel a színész-táska már általában a film elején összekészítésre kerül, így azzal könnyíti meg a munkát, hogy reggelente elég abból előpakolni a szokásos sminkeket, be lehet készíteni a színész által kedvelt dolgokat, amiket ő szokott kérni a forgatás közben – lehet ez olyan egyszerű hogy szemcsepp, rágó, de van amikor extrábbat igényel, pl. tükröt hogy ellenőrizze magát, kicsi parfüm akár, vagy egy konkrét fajta mentolos cukorka. Nyilván a sminkhez használt ecsetek is ide kerülnek, értelemszerűen amivel reggel őt sminkelted, az az övé lesz egész nap, máshoz nem nyúlsz vele. Este pedig mindig ecset pucolva és fertőtlenítve lesz, hogy másnap lehessen újra használni gond nélkül bárkire.

Ezzel szemben az általános set-táska az az adag cucc, ami mindig nálad van. Ezt ugye az évek és a rutin segít tökéletesíteni, van aki arra megy hogy a lehető legkevesebb cuccot cipelje, van aki inkább a minden IS legyen nálam elvét követi és sajnos akad olyan is aki azt se tudja mi fán terem. Na de térjünk is rá végre a lényegre, mi a jóisten ez?
Kinézetre legtöbbször egy átlátszó, sokzsebes táska, mindenféle titkos rekeszekkel és extra tárolókkal. Azért átlátszó, mert nem ritkán egyetlen perced van igazítani, nem lehet húzni a stáb idejét azzal hogy matatsz a korrektorod után (persze ettől függetlenül nyilván mindig PONT AZ a cucc mászik be a legaljára, amire épp szükséged lenne…) Sminkesként iszonyú sok kis bizbaszod, bigyód és izéd van, szóval muszáj valahogy szortírozni őket, ezért a sok zseb.

És mi is az a sok bizbasz? Saját tapasztalat alapján, kábé a legáltalánosabbtól a leginkább film-típus-specifikusokig (de mint írtam többször, ez nagyon szubjektív és egyéni) én kábé ezeket szoktam felpakolni:
Must-have cuccok: ezek azok, amikre bármelyik filmben szükséged lehet és lesz is.
- fogyók: zsepi, nedves törlőkendő, fülpuci, fogpiszkáló, vattapamacs. Nem ritkán a stáb is rájár a zsepikre, az brutál fogyó, de a nedves törlő kezet törölni mindig jó ha van, kisebb tisztasági cuccokkal pedig lehet apróbbakat javítani, morzsát törölni az arcról, ésígytovább
- eszközök: alap ecsetszett (több púderecset, alapozó-korrektor ecsetek és szájecset, ugyanis ezeket kell a leggyakrabban igazítani), kisolló, szemöldökcsipesz, körömreszelő
- bőrápolás: sminklemosó, kézkrém, ajakápoló, arckrém, testápoló, ha nyár van vagy nagy napsütés, fényvédő
- vegyszerek: izopropil alkohol (ecsettisztításhoz-fertőtlenítéshez, alkoholos palettához), aceton, kézfertőtlenítő
- egészségügyi cuccok: szemcsepp, sebtapasz, mini timsó (vérzéscsillapításhoz, pl. kaszkadőrös filmekben) – amúgy mindig kell legyen medic a forgatáson, de sokszor jött már jól hogy akadt egy-egy ilyen cucc nálunk, ezek nem feltétlenül olyan dolgok amik miatt hozzájuk rohannának
- sminkcuccok:
- valami alap paletta, minél kompaktabb, annál jobb, gyors igazításokra, vagy ha valami kimaradt – jó ha van benne pirosító, matt szemhéjpúderek, szemöldökszín (a színész saját sminkje a táskájában van ugye, ez inkább kiegészítő tartalék ha beüt a krach. emberek vagyunk na.)
- alapozó/korrektorpaletta – ebből általában gyors igazításokhoz használunk szintén, sokféle alapszínt tartalmaz, hasznos cucc
- színtelen púder – szintén jó ha van tartalékban egy ilyen, ez kb minden bőrszínre alkalmazható
- mattító lap, krém – főleg férfiakra szoktuk használni, van akire nem kerül alapozó mert nem igényli a bőre vagy a film, viszont a csillogás nagyon szokta zavarni a rendezőt, operatőrt, meg minket is, szóval ezekkel a hasznos cuccokkal le lehet venni a csillogást. A lap leitatja az extra zsírt, a krém pedig vékony rétegben fölkenve visszafogja a fénylést – ez utóbbiból több bőrtónusra való is van, hogy ne fehéredjen ki a krém száradás után
- spec. effekt cuccok:
- alkoholos paletták: egy utazó méretű alap bőrtónusú és egy fx mindig szokott lenni nálam, számtalanszor jött már jól és húzta ki a seggem a bajból. kisebb tetoválás eltüntetésére vagy felrajzolására, javítására, minimál koszolásra, kisebb spec effekt cuccok elkészítésére szuperek, abszolút multifunkciós cuccok. Nem szigorúan alapszettbe tartozóak de én általában megbánom ha nincs nálam
- tetoválás-eltüntető paletta: ez egy speciális anyag, saját oldószerével működik jól és arra való, hogy a színészek, statiszták tetoválásait letakarjuk velük. Mindenféle jogi okokból a saját tetoválásaid nem mutathatják a filmekben, hacsak nincs az alkotótól joglemondó nyilatkozat az alkotásra, így legtöbbször a saját tetoválásokat eltüntetjük és ha kell, újakat rakunk fel helyettük. Különösen hasznos ez a paletta ha még nem láttuk a kosztümöt, a színész pedig nem szólt hogy olyan tetoválása van ami kilátszik, így ez szintén alapdarab a set-táskában.



Statisztérián ugye nincs külön táska a háttérművészekre, jól is nézne ki 300 emberre 300 táska, szóval a set táskába kerül minden igazítós cucc. Én plusz ecseteket szoktam bedobálni, szájpalettát ha rúzs van rajtuk, extra adag zsepit különösen ha hidegben forgatunk kint vagy nagyon melegben, de egyébként ezen kívül az alap setuppal meg lehet oldani, illetve film függően jöhetnek bele még az alábbi extrák.
Film-specifikus cuccok: ebből van amit azért én az alap-szettbe is be szoktam dobni, de ténylegesen előfordulhat olyan film, amihez tuti nem kell.
- középkori filmek: koszpaletták (zsíros, folyékony vagy alkoholos), koszolós ecsetek, vér (sűrűbb és hígabb is), esetleg fogfesték (hiányzó fogakat imitálni). Az ilyen filmekben általában javarészt torzonborz szőrös karakterek szerepelnek, így sokszor kerül fel extra bajusz, szakáll, arcszőrzet a férfiakra, ehhez nem árt egy adag mastix, amivel a felragasztott darabokat heveny izzadás esetén vissza lehet ragasztani. Ehhez borostaszivacs sem árt néha, amivel meg lehet rajzolni egy messziről egész hihető borostát vagy beragasztani eggyel igazibbnak tűnőt, mondjuk az már jó pepecs munka.
- horror, darabolós, vérezős filmek: nem meglepő módon vér, extra sebek és hegek (ha van előre elkészített kisebb darabok, abból jó ha van tartalék), illetve kétkomponensű sűrű szilikon is jó ha van, ha valami extrát kell készíteni helyben. Spatula, amivel az out of kit (=táskából megoldott) sebet megformázod, vérhez esetleg komplett rig, amivel pumpálni lehet a vért, vagy cseppentő, ha kisebb de precízebb „vér-felvitelre” van szükség. A sebek mellé jár egy adag különleges eszköz, amivel mindenféle apróbb részleteket vagy nagy foltokat lehet festeni, szivacsok, ragasztók és oldószerek, speckó alkoholos vagy zsíros paletták.
- period drámák, kosztümös filmek: szintén gyakoriak az arcszőrök, így a ragasztó itt is must-have. Jellemzően sok a smink, esetleg világosított arcok, különleges pirosítások (nyilván korszakkal/rendezői igénnyel egyezően), szóval ilyenkor általában több sminkcucc lapul a táskámban
- brutál prosthetices szörnyfilm: nem egy gyakori műfaj, illetve a komoly maszkos munkákhoz külön csapat szokott jönni akik csak a szörnyeket csinálják, nekem mégis volt szerencsém egy alacsonyabb költségvetésű szörnyfilmben dolgozni, na ott aztán tényleg minden volt nálunk. Prosthetic ragasztók higítóval, szivacsok, akrillal színezett szupertartós bőrfestékek, fekete körömlakk dögivel, őrült színű paletták és extrán felragasztható ez-az.
- modern-kortárs filmek: jellemzően minimalista sminkek és itt-ott esetleg apróbb sebek szoktak előfordulni; gyakran a színezett ajakbalzsamok és mattító krémek mentik meg a napot. Tetoválásokat szoktunk még felrakni, ahhoz nem árt extra példány a mintából, ragasztó ha nincs előre megfújva a tetkó és vízspricni, szivacs a felrakáshoz.


Persze az igazság az, hogy mostanság már ritkán fordul elő hogy vegytisztán egy műfajra kell készülni, mert a modern filmekben is van koszolás, kisebb sebek – pláne ha akciódúsabb, és néha a szörnyfilmben is kell fullos sminkeket csinálni. Ezért (is) elképesztően izgalmas, igazából minden nap végig kell gondolni hogy az aznapi jelenetekhez mi kellhet és annak megfelelően pakolni. Mindezt persze abban a rövid idősávban, amikor már a színész elkészült de még nem kell menni a setbe – ez az időd arra is hogy felöltözz a napnak megfelelően, összekészítsd a napi elemózsiát, szóval elég kapkodós tud lenni.
A set-táskán kívül széket vagy speckó sminkes gurulós bőröndöt is szoktunk vinni magunkkal – ez utóbbi azért fasza, mert rá lehet ülni ÉS lehet bele pakolni extra cuccokat, nálam pl. mindig van egy plusz vastag kendő, ide dugom a kulacsomat, extra doboz zsepit, wipes-t, ha hidegben forgatunk akkor plusz zokni, fűtős talpbetét, kézmelegítők mindig vannak nálam, valami dugi-nasi vagy legalább egy banán (kis hörcsög vagyok, kétóránként muszáj ennem valamit ha forgatunk), valamint powerbank a telefonhoz, ipadhez (ez utóbbi viszi az applikációt, amin nyomon tudom követni a kamera képét.)


Nagyjából ennyi a szigorúan sminkes felszerelés, arról ugye nem sokat meséltem de az öltözék, cipő baromi fontos és kritikus tud lenni, sokszor állunk kint esőben, szélben, hóban, fagyban vagy brutál napsütésben órákat, így muszáj jól felkészülni a szélsőséges időjárásra. De ez megint egy nagyon másik téma, nem megyek bele ma. 🙂
Remélem szerettétek, hasznosnak/érdekesnek találtátok ezt is, írjatok nyugodtan még kérdéseket vagy témákat amikről szívesen hallanátok! 🙂
Ú, ez iszonyú érdekes! Már meséltél róla, de nagyon jó olvasni!:D
Örülök hogy tetszik! Igyekszem olyan témákat elővenni amiről amúgy keveset lehet tudni pedig szerintem baromi érdekes:)